Гучні
події у Мукачеві багато хто пояснює переділом впливу між
бізнес-структурами. Зокрема, конфлікт пов'язують з контрабандою товарів
через кордон. Детальніше про проблеми української митниці в ефірі
радіостанції Голос Столиці розповів заступник голови ДФС Костянтин
Лікарчук.
Правоохоронці нещодавно провели обшуки в Українському центрі оцінювання якості освіти, який очолює Ігор Лікарчук. Нібито виявили підтасовування результатів зовнішнього незалежного оцінювання. Однак експерти сумніваються, що причина обшуків саме в цьому.
«Тут
питання, чи дійсно проблема в Ігорі Лікарчуку, або в його сині, який є
заступником Державної фіскальної служби України. Можливо, є якісь
зауваження щодо його участі в якихось корупційних кланах. І копають
насправді під сина, але через відомого батька», — заявила в ефірі
радіостанції Голос Столиці координатор освітніх програм громадянської мережі «Опора» Ольга Стрелюк.
Редакція
Голосу Столиці звернулася за роз'ясненнями до сина Ігоря Лікарчука,
Костянтина Ігоровича. Заступник голови Державної фіскальної служби
України Костянтин Лікарчук погодився прокоментувати ситуацію з обшуками, а також розповів про проблеми української митниці.
Є інформація, що у вашого батька відбувалися обшуки. З чим вони були пов'язані?
—
Я можу тільки оперувати тією інформацією, яка у мене є, вона в
основному публічна. Тобто насправді у нас зараз таке суспільство, що
інформація дуже швидко стає публічною, і це добре. Так, дійсно, були
обшуки і на дачі, і на квартирі, і в офісі. Щодо того, кому я наступив
на ногу — я, напевно, дуже багатьом на ногу наступив. У мене зараз немає
серйозних підстав пов'язувати цю ситуацію з моєю діяльністю, скажу
відверто. Хоча такі думки були, я цю інформацію перевіряю. Але підстав
говорити про це поки немає.
Ваше головне завдання в Фіскальный службі — курирувати митницю?
—
Про це йдеться в постанові Кабінету міністрів про Державну фіскальну
службу. Є голова Державної фіскальної служби і два заступники. Перший
заступник курирує податкову міліцію, другий, тобто я, курирує митницю.
Чи
впораються британські компанії з чотирма митницями, які їм передадуть в
управління? І наскільки вам здається нормальним те, що ми експортуємо
керівників?
— Спочатку скажу з приводу управління
митницею британськими компаніями. Наскільки мені відомо, про
управління, як таке, не йдеться. Просто необхідно розбиратися, що
мається на увазі. Тому що саме по собі управління митницею, передача
функцій державного органу комерційній приватній іноземній структурі, на
мою думку, суперечить Конституції. І якщо робити такі речі, то необхідно
вносити зміни до Конституції України і в цілий ряд законів. І є у мене
великі сумніви, що з точки зору безпеки країни це правильно.
А
от щодо того, що британці або будь-які інші організації можуть бути
консультантами на митниці, можуть допомогти в чомусь — це питання можна
розглядати. Але ми маємо пам'ятати одну дуже важливу річ: згідно з
чинним законодавством України, згідно з нашими міжнародними
зобов'язаннями митна чистка вантажу відбувається в будь-якій митниці
України. Тому, якщо ми говоримо про консультативну функцію, то ми
повинні пам'ятати, що цей товар просто може поїхати на інші митниці.
Просто проїжджати ці митниці транзитом і їхати на інші митниці. І я
думаю, якщо мова йде про «сірі» вантажі, то саме так і буде.
Два
тижні тому ви брали участь у першому всеукраїнському митному форумі. На
цій конференції ви сказали, що добре б нам дивитися не на МВФ, а на
Європейський Союз. В якому контексті ви ці слова говорили?
—
Я хотів би тут коректно розставити акценти. Я не казав, що добре б нам
дивитися не на МВФ, а на Європейський Союз. Я говорив, що у нас немає
спільного кордону з МВФ, але є спільний кордон з Європейським Союзом. ЄС
від нас вимагає в основному безпеки кордону, тому що безпека нашого
кордону — це автоматично безпека кордону Європейського Союзу. Тому вони
зацікавлені в тому, щоб митниця виконувала правоохоронну функцію і
функцію забезпечення безпеки держави. І ось це дуже важливо, тому що в
рамках реформи ДФС не враховується правоохоронна функція митниці, не
звертають уваги на митницю. А на моє глибоке переконання, виходячи з тих
доручень, які ставить зараз перед нами і президент України, питання
стоїть в тому, щоб забезпечити безпеку держави, безпеку громадян,
безпеку кордону, припинення наркотрафіку, припинення трафіку зброї.
Якщо
відкинути політику і перестрілки, ситуація в Мукачевому була пов'язана в
тому числі з контрабандою. Яка ситуація з контрабандою в Закарпатті?
—
Ще під час попереднього режиму, попередньої влади, Луганська область
більшою мірою, Донецька меншою мірою жили з контрабанди з Росією. Так
само і Закарпаття, й інші прикордонні області жили з контрабанди з
Європейським Союзом. Нічого незвичайного, як в суспільному явищі, у
контрабанді немає. Це елементарна гра на різниці цін по обидва боки
кордону. Інше питання, що у нас в ряді областей сформувалися цілі
селища, села, які цим займаються і живуть тільки з контрабанди.
Але це ж ненормально...
—
Це абсолютно ненормально. Зокрема, по Закарпаттю було проведено
засідання тимчасової слідчої комісії Верховної Ради, воно було публічне,
мене теж запросили, щоб розібратися в тому, що відбувалося на митниці.
При цьому депутати минулого тижня, наскільки я розумію, і на початку
цього тижня були в Закарпатті, дуже багато працювали, опитували велику
кількість людей, щоб підготувати свій звіт. Вони провели дуже глибоку
роботу, ставили професійні питання, на які я намагався дати професійні
відповіді. Якщо говорити про те, що сталося в Мукачево, я почув про одну
з версій, яка десь збігається з тим, як я це розумію. Могло статися
наступне. У нас стоять певні завдання, і ось нам кажуть: необхідно
перекрити кордон, необхідно перекрити потоки контрабанди через пункти
пропуску, потоки товару з порушенням митних правил. Ми вже чотири тижні
тому призначили туди людину, Романа Крутяка, в.о. начальника митниці,
який реально це зробив.
А як?
—
Митниця, як державна структура, це дуже керований і дуже ефективний
інститут. І механізми, які є на митниці, дозволяють повернути діяльність
митниці в ту чи іншу сторону. Тому, якщо ви даєте правильні інструкції,
то люди їх правильно виконують, у них достатньо сили духу для цього, у
них достатньо авторитету. От пан Крутяк в Закарпатті так і зробив. І що
могло статися? Так як митницю закрили, почався переділ потоків на так
званій «зеленці», тому що ситуація на Закарпатті, якщо уважно в ній
розібратися, не стосується пунктів пропуску. А митниця діє тільки в
пунктах пропуску.
Тобто головна проблема в Закарпатті — це контрабанда через «зеленку»?
—
Не зовсім так. Я б сказав, що є і проблема митниці. Я не кажу, що немає
проблеми митниці. Я кажу, що ми максимально зробили все для того, щоб
перекрити потоки через митницю. І вони, очевидно, більшою мірою пішли
через «зеленку». Мабуть, між кланами виникла проблема, тому що хтось
втратив канал на митниці і захотів отримати більше можливостей на
«зеленці», мені так здається.
Давайте уточнимо, що таке «зеленка»?
— «Зеленка» — це зелена межа, фактично це вся лінія кордону.
А в Закарпатті з яких країн можна вивозити або до яких країн ввозити товар?
— До всіх чотирьох країн, з якими межує Закарпаття.
Як може змінитися ситуація на митниці в Одеській області з приходом Саакашвілі?
—
Я думаю, що вона все-одно проблемна. Адже Саакашвілі, незважаючи на те,
що, якщо не помиляюся, він служив у прикордонних військах, фізично на
кордоні не стоїть. І врахуйте, що Одеса має ще одну специфіку: кордон з
Придністров'ям — це теж велика проблема, це ще одна сіра зона. Потім,
підемо далі за годинниковою стрілкою. Західний кордон весь проблемний.
Чернівецька область — кордон з Румунією. Закарпатська область — чотири
держави. Львівська область, Волинська область. Все проблемне. Далі йдемо
за годинниковою стрілкою. Рівненська, Житомирська області — кордон з
Білорусією. Тут трошки краще.
А в чому причина? У тому, що білоруси молодці, або в тому, що там нічого «контрабандувати»?
—
Там є що «контрабандувати». Причина в тому, що і білоруси молодці, і
митниці, можливо, більш ефективно працюють. Але потрібно визнати, що
багато в чому це заслуга білорусів.
Далі йде Росія...
—
Далі починається найцікавіше. Далі у нас йде Чернігів, Суми, Харків.
Чернігів, Суми — проблемні, кордон з Росією — досить складний.
Представники митниці з російського і з українського боку знаходять
спільну мову, відповідно, це не дуже добре для збереження законності і
правопорядку. Харківська область — там трохи простіше. Тому що там
митниця з російської сторони відома тим, що це так звана «червона
митниця». Тобто вони такі, більш правильні чи що. І в результаті там
проблем менше. Далі починається лінія розмежування.
І там все відбувається безконтрольно?
—
Чому безконтрольно? Там є армійські підрозділи, там є служба безпеки,
там є податкова міліція. Там митниці немає. На лінії розмежування
митниці немає і бути не може.
Наскільки
сильно відрізняються підходи в організації роботи митниці в Європі та
Україні? Наскільки все автоматизовано, наскільки більше або менше людей
працює? Ми відстаємо чи йдемо нога в ногу?
— Ви
знаєте, ми відстаємо від Європи не тільки в цьому розвитку. У нас
проблема концептуальна — ми не знаємо, чого ми хочемо від митниці.
Ми — це хто?
—
Я маю на увазі державу. Ми постійно експериментуємо, ми знаходимося в
стані перманентної реформи вже два з половиною роки... Я думаю, що всі
державні інститути в цьому задіяні. Могли б визначитися, що їм потрібно
від митниці — їм потрібна митниця як фіскальний орган, або їм потрібна
митниця як правоохоронний орган. Або як орган, який сприяє міжнародній
торгівлі.
Поки невідомо?
—
Я б розглядав цей орган, як правоохоронний, як орган, який сприяє
міжнародній торгівлі, який додатково має фіскальну функцію. Я намагаюся
переконати в цьому своїх колег і переконати в цьому людей, з якими я
спілкуюся.
Повернемося до нашої різниці з європейськими митницями…
—
А від цього випливає і все інше. У мене була зустріч з представником
Азербайджанської митниці, і він дуже цікаву цитату привів Гейдара
Алієва, їх першого президента, якщо не помиляюся. Він говорив, що
держава має чотири атрибути — це герб, прапор, гімн і митниця. І ось від
того, як держава ставиться до своєї митниці, багато в чому залежить те,
як вона ставиться до свого суверенітету.
Комментариев нет:
Отправить комментарий